Rugpijn en het Rug Revalidatie Systeem

Lage rugpijn wordt doorgaans ingedeeld in aspecifieke lage rugpijn en specifieke lage rugpijn.

Bij aspecifieke lagerugpijn heeft de patient klachten waarvoor tot op heden nog geen specifieke oorzaak aan te tonen is. Wanneer we wel een structuur kunnen aanwijzen die de rugpijn veroorzaakt, spreken we van specifieke lage rugpijn. Soms kan dit op een ernstiger probleem in de rug wijzen.

Voorbeelden van oorzaken van specifieke lage rugpijn zijn: de rug hernia, gebroken wervel, ingezakte wervel door osteoporose, spondylolisthesis (verschoven wervel) en de Ziekte van Bechterew (chronische gewrichtsontsteking van de wervelkolom).

De diagnose aspecifieke lage rugpijn kan soms frusterend zijn omdat de patient graag wil weten wat de achterliggende oorzaak van de rugklachten is. Ondanks dat er geen specifieke structuur in het lichaam aangewezen kan worden die de klachten veroorzaakt, worden de klachten door ons zeer serieus genomen. Aspecifieke lagerugpijn is de meest voorkomende vorm van lage rugpijn. De symptomen, onstaanswijze en locatie van de klachten kunnen per patient verschillen.

Vermoedt wordt dat veroudering, slijtage of letsel aan een tussenwervelschijf een belangrijke rol speelt bij het onstaan van aspecifieke lage rugpijn. Andere mogelijke oorzaken zijn letsel, door een of andere vorm van overbelasting, aan banden, spieren of (facet-)gewrichten van de wervelkolom. Over het algemeen zullen meerder structuren gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de ervaren rugklachten. De klachten worden veelal ingedeeld naar de duur van de periode dat ze aanwezig zijn: acuut (korter dan 6 weken), subacuut (6 tot 12 weken), en chronisch (langer dan 12 weken).

Bij Fysiotherapie Mansier maken we bij het trainen van de rug, zowel bij aspecifeke als specifieke lage rugpijn/-klachten gebruik van het RRS© ofwel het Rug Revalidatie Systeem, ontwikkeld door Toine van de Goolberg, conditie- en revalidatietrainer.

Toepassing van het RRS is op diverse niveaus’s mogelijk; op ADL (niet sporters)-, breedte- en topsport niveau. Doel is het weer belastbaar maken van de rug die, door de specifieke of aspecifieke klachten, functieverlies heeft geleden. De opbouw zal gebeuren volgens een methodisch opgebouwd stappenplan. Hierbij gaan de oefeningen van makkelijk naar moeilijk , van langzaam naar snel en van veilig naar meer risicovol.

De fysiotherapeut maakt tijdens de training gebruik van, onder andere, vrije gewichten en verwerkt deze in oefenkaarten.